FOTO: ISTmedia

izvor: BIRN

Jedan od najbizarnijih tendera na medijskoj sceni Srbije – onaj po kojem televizijsku promociju lokalnih funkcionera na privatnoj televiziji plaćaju sami građani – raspisan je i ove godine.

U novoj verziji javne nabavke, koju je naručio gradonačelnik Bora Aleksandar Milikić (SNS), otišlo se i korak dalje. Ovog puta od ponuđača usluga očekuje se da u narednih 12 meseci, umesto dosadašnjih 2.600, javnosti isporuči i do 3.380 minuta – iliti više od 56 sati naručenog programa.

Poznavaoci prilika na terenu ocenjuju za Cenzolovku da je teško zamisliti scenario u kojem višemilionski posao neće ponovo pripasti Radio-televiziji Bor, čiji je direktor Vladan Novović odbornik SNS-a u Gradskoj skupštini.

Promocija i čestitke građanima

No, krenimo redom. Šta se to od idealnog „izvođača radova“ ovde očekuje?

Kao i lane, to je pre svega „izrada i emitovanje emisija i ostalih medijskih sadržaja“, a koji će služiti kao svojevrsna promocija gradskih funkcionera. U tim emisijama će, navodi se doslovce u konkursnoj dokumentaciji, gradonačelnik, njegov zamenik, članovi Gradskog veća, „kao i druga lica, po nalogu gradonačelnika grada Bora, na televiziji obaveštavati građanstvo grada Bora i širu javnost o svojim aktivnostima, planovima i namerama“.

U tekstu javne nabavke i dalje je apsolutni hit tehničke specifikacije konkursa: „emitovanje čestitki građanima povodom državnih, verskih i drugih praznika“

Cenzolovka se i prošle godine bavila ovim slučajem i tada su stručnjaci upozoravali da je ovo višestruko problematičan tender. To, međutim, nije sprečilo vlasti u Boru da i u maju 2019. raspišu konkurs u suštinski neizmenjenom obliku (Bor je u međuvremenu dobio status grada i terminologija se donekle razlikuje; s tim što prethodni tekst nije baš najdetaljnije prečešljan, te se, tu i tamo, provuče termin „opština“).

I dalje se od televizije zahteva „izveštavanje o važnim događajima u vezi sa kapitalnom izgradnjom i održavanjem“, kao i o „značajnim privrednim, kulturnim, sportskim i drugim aktivnostima na teritoriji opštine Bor“. U tekstu je i dalje apsolutni hit tehničke specifikacije konkursa: „emitovanje čestitki građanima povodom državnih, verskih i drugih praznika“.

Kome bi ova nezahvalna dužnost mogla da pripadne? Prema saznanjima Cenzolovke, odgovor na ovo pitanje unapred je poznat jer propisane tehničke i poslovne uslove (broj novinara, tehničke opreme i vozila; regionalna pokrivenost signalom kroz digitalni i kablovski sistem najmanje deset operatera; uspešna realizacija najmanje dva ugovora na istim ili sličnim poslovima) u Boru zadovoljava samo jedna medijska kuća – regionalna Radio-televizija Bor.

Podsećamo, direktor RTV Bor je Vladan Novović, gradski odbornik, a funkciju glavnog i odgovornog urednika obavlja njegova supruga Danijela. Televizija emituje program od 1993. godine, kao deo javnog sistema „Štampa, radio i film“ (privatizovan 2016. godine), i ima složenu noviju istoriju odnosa s lokalnim vlastima.

Gradsko pravobranilaštvo u Boru, naime, ranije ove godine po drugi put je Privrednom sudu u Zaječaru podnelo tužbu protiv firme „Štampa, radio i film“ i zatražilo vraćanje skoro devet i po miliona dinara dodeljenih 2015. na konkursu za sufinansiranje medija iz lokalnog budžeta. U pravobranilaštvu tvrde da je taj novac nenamenski potrošen.

S druge strane, u oktobru 2017. godine Agencija za borbu protiv korupcije izrekla je direktoru Novoviću meru javnog objavljivanja odluke o povredi Zakona o Agenciji za borbu protiv korupcije.

Agencija je utvrdila da je Novović između 2014. i 2016. istovremeno bio odbornik i direktor JP „Štampa, radio i film“ i da je nakon privatizacije tog preduzeća, kao direktor i odbornik, tokom 2016. i 2017. godine sa Opštinom potpisao šest ugovora o javnim nabavkama. Novović se žalio na odluku Agencije i postupak je u toku.

Višegodišnji ples vlasti i televizije

Najnoviji tender za „usluge informisanja javnosti“, raspisan u maju, najavljuje nastavak višegodišnjeg plesa lokalnih vlasti i televizije.

Istina, u konkursnoj dokumentaciji insistira se na izveštavanju „u skladu sa svim profesionalnim kriterijumima i etičkim standardima koji važe za novinarstvo“, međutim, iz ostatka teksta iščitava se da naručilac javne nabavke – u ovom slučaju gradonačelnik Milikić – ima faktičku moć da uređuje i cenzuriše sadržaj emisija. On samostalno bira i pismenim putem naručuje teme „u skladu sa iskazanim potrebama“ naručioca, dakle njega samog. Ukoliko on nije zadovoljan kvalitetom i kvantitetom televizijskog sadržaja, novinarima se ostavlja rok od tri dana da ga učine zadovoljnim. U skladu sa svim profesionalnim kriterijumima, dakako.

Javno otvaranje ponuda zakazano je za 24. jun, tačno u podne, sat vremena nakon što istekne krajnji rok za njihovo dostavljanje.


ISTMEDIA: PONIŽENJE I SRAMOTA

Nastavila se praksa da novac za sufinansiranje medijskih projekata u Boru dobijaju mediji koji podržavaju vlast, bez obzira na njihov kvalitet, ocenio je portal IstMedia u tekstu pod naslovom „Sufinansiranje medija u Boru 2019: Poniženje i sramota“.

Isti izvor navodi da su u 2019. godini članovi komisije Miljan Vitomirović(predsednik) i Miodrag Miljković novac dodelili sebi bliskim medijima: TV Majdanpek (650.000) i Helloanimation (250.000).

Takođe, po rešenju Gradske uprave Bora, najviše novca (700.000 dinara) pripalo je TV Moto Boem Trans u vlasništvu Dragoslava Bogdanovića koji je tokom 2017. godine bio poverenik SNS u Negotinu. U obrazloženju odluke od 24. maja stoji da je ovaj projekat „napisan veoma široko“.

Postavi komentar

Please enter your comment!
Please enter your name here